Felújítás előtti állapot
A Podmaniczky tér mind a négy oldalán épülethomlokzatokkal körülhatárolt, alaktani szempontból zárt városi tér, a budapesti történeti városépítés számos korszakából származó épületek határolják. Reformkori klasszicista palota mellett egyaránt található historizáló, századfordulós és a 20. század első feléből származó modern bérház is.
Az M3-as metró építése során alakították ki tér zöldfelületének jelenlegi formáját, az elmúlt évtizedekben értékelhető változás a gyorsuló állagromláson kívül nem történt. A tér zöldfelületeit korábban kiemelt ágyásokként alakították ki. A kiemelést előregyártott, 50-70 cm magasságú előregyártott műkő és helyszínen készített, bazalt kockakőből épített támfalak biztosítják. A falak korukhoz képest elfogadható, helyenként jó műszaki állapotúak, de esztétikai értelemben meglehetősen elavultak.
A tér északi oldalán található vízjáték (természetes kő anyagú csobogó, bazalt kockakő alapsíkra helyezve) már hosszú ideje nem működik, állapota leromlott, a lefolyók mindenhol eltömődtek.
A tér 80-as években történt kiépítését követően jelentős változás nem történt a területen. Az idő múlása igencsak meglátszik a tér jelenlegi állapotán. A burkolt felületek nagy része rossz állapotú, sűrűn szabdalt az aszfaltburkolat. Az ülőfelületek elavultak, helyenként balesetveszélyesek, a térnek csak bizonyos területrészei adnak lehetőséget a kulturált időtöltésre, találkozásra.
A tér tranzit funkciójú, ezért rekreációra és pihenésre csekély mértékben biztosít lehetőséget. Egyedüli kivétel talán a Podmaniczky Frigyes szobor környezete, a szobrot keretező körpad népszerű találkozóhely. Gyalogos közlekedési szempontból a tér egyéb területrészein jelenleg folyamatos ’városi rohanás’ tapasztalható, főleg a metróépület irányába és onnan a környező utcák felé (Arany János utca és Bank utca). A tér nyugati oldalát jelenleg a trolibuszok forgalmi zónája foglalja el.
Közlekedési változások

Alapvető változás a közúti kialakításban a trolibusz-végállomás megszűnése, ezzel a tér körüljárhatósága is megszűnik. Az Arany János utcában megmarad a jelenlegi két kihajtó sáv, viszont kialakítják a Hercegprímás utca felé kapcsolatot biztosító ellenirányú kerékpározás lehetőségét.Az átépítés során a Bank utca kialakítása is megváltozik, a Szabadság tér irányába egyirányúvá alakul. A Vadász utca a maihoz képest ellenkező irányban lesz egyirányú.
Közösségi közlekedés változása
A trolibusz-végállomás megszűnik. A jelenleg itt közlekedő 72-es és 73-as jelzésű trolibuszok a 9, 914, 914A, 931, 950 jelzésű autóbuszokkal közös, kettős megállóban állhatnak meg a Bajcsy-Zsilinszky út szélső buszsávjaiban.
Parkolás változása
A tér átépítésével a parkolási lehetőségek némileg módosulnak. Az Arany János utca 33. és 35. szám előtti szakaszon lévő taxiállomást áthelyezik, helyette 4 parkolóhely létesül. A taxiállomás új helye a Bajcsy-Zsilinszky út 22. és 24. szám előtti parkolósáv gyalogátkelőhely felé eső végén, a két felhajtó közötti szakaszon lesz. A Bank utcában 8 férőhelyes parkolósávot alakítanak ki a jelenlegi helyekkel szemben, amelyekből 2 hely kizárólag elektromos autó töltéséhez használható.
Gyalogos közlekedés változása
A gyalogos közlekedés a tér megújulásával alapvetően megváltozik, az útpálya megemelésével az egész terület sokkal inkább gyalogosbaráttá alakul. A Bank utcán keresztül a Vadász utca irányába továbbvezető új gyalogos-átkelőhely kiépítését is tervezik.
Tervezett zöldfelületek

82 darab lombos fát ültetnek, 220 m2 cserje- és 40 m2 évelőfelület telepítenek.
Automata öntözőrendszer
Automata öntözőrendszer telepítése esetén a gyepek öntözésére spray-típusú esőztető szórófejeket helyeznek el (a szóráskép átfedésével). A cserjék-évelőágyak öntözése felszíni, vagy felszín alatti csepegtetőcsövekkel történik.A tervezett fák esetében párosával telepített gyökérzónás faöntöző berendezést telepítenek. Az öntözés vezérlése mágnesszelepekkel történik, melyek egy központi öntözésvezérlőhöz lesznek kötve. A vezérlőhöz tartozik egy szél- és esőérzékelő szenzor, mely a fölösleges, vagy nem hatékony öntözések megakadályozásával anyagilag és környezeti szempontból is a fenntarthatóság irányába viszi a tér felújítását.
A tér felújításának főbb jellemzői – új burkolatok

Taktilis jelzésrendszer
Kőelemeket használnak, amikből marással emelik ki a szükséges jelzéseket. A kő típusát úgy választják meg (mészkő), hogy a kellő kontraszt legyen a környezethez képest, így a gyengénlátók is jól érzékeljék a figyelmeztetést.
Kerékpártárolók
Kerékpártárolókat a tér északi, és déli részére helyeznek el.
Utcabútorok
A padok elhelyezésénél figyelembe vettek minden igényt, a téren rövidebb időt (5-10 perc) és hosszabb időt eltöltők számára is telepítenek padokat a tér szélein és közepén. Korcsoport szerint is lehetőséget biztosítanak a pihenésre: lesznek padok a közösségi tér kissé mozgalmasabb részein, de a nyugalmasabb északi, és déli térfalhoz közel is.Szemetesből több lesz a téren, mint ma, illetve kutyahigiéniás szemétgyűjtőket is elhelyeznek a téren.
A Podmaniczky tér megújítása

Elsődleges szempontként nő a gyalogosak által használható terület, hiszen a téren található trolibusz-végállomás megszűnik, a Bank utca és az Arany János utca is egyirányúvá válik, ami lehetővé teszi a gépjárművekkel azonos felületen történő biztonságos kerékpározást is. Egyedi tájépítészeti megoldásokkal és utcabútorokkal, magas minőségű természetes lapkő burkolat kihelyezésével éled újjá ez a korábban közkedvelt találkozási csomópont.A téren teljesen átalakul és 30%-kal nő a zöldfelület, amelyen belül 82 új fát ültetnek. A fák beilleszkedését egy új megoldás segíti: a korszerű gyökérmenedzsment rendszer a fák gyors megerősödését és vitalitásának hosszú távú megtartását biztosítja mindamellett, hogy a fák a közművekkel és a burkolattal való együttélése is megoldódik. Integrált ülőhelyeket alakítanak ki, megújul a meglévő vízjáték és a közvilágítás is, illetve elektromos töltőállomások is helyet kapnak a téren. Felújítják a forgalomtechnikai elemeket, úttartozékokat (szegélyek, parkolásgátló elemek, faveremrácsok). A felszíni vízelvezetés korszerűsítésével együtt a közművek felszíni elemeit (víznyelők, fedlapok, tűzcsapok stb.) szintbe helyezik, felújítják, cserélik. Fontos térelemek lesznek a hálózatosan elhelyezett okos oszlopok, melyekben integrálva lesz a térvilágításon felül a wifi hot-spot is.
A kerületi önkormányzat ezzel a tartalommal indult a 2016-os TÉR_KÖZ pályázaton:

Építés és eszközbeszerzés
- trolivégállomás megszűntetése, trolimegálló áthelyezése a Bajcsy-Zsilinszky útra
- tér körüli utcák gyalogos szintbe emelése (kiemelt szegély csak a Bajcsy-Zsilinszky út felé)
- biciklisbarát találkozási pont kialakítása
- szabadtéri sakk és Mölkky pálya
- zöldfelület újragondolása: kiemelt növénykazetták mennyiségének csökkentésével fásított köztér
- nem működő szökőkút helyett új, záportározó vizes elem
- rendezvényeket kiszolgáló jet-vill akna telepítése
- közösségi biciklitároló a Vadász utca 28. alatti üres üzlethelyiségben
- adventi szaloncukorvásár kerületi cukrászdák bevonásával és szaloncukor osztás
Zoltai György - 2019. 11. 13. - 20:13:16 - V. kerület